Lepszy start

We wszystkich szkołach Gminy Raciąż (również w Szkole Podstawowej im. św. Stanisława Kostki w Starym Gralewie, w okresie od 1 września 2017 r. do 30 czerwca 2019 r realizowany jest projekt „Lepszy start – w Gminie Raciąż stawiamy na edukacje” dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Poddziałanie 10.1.1 Edukacja ogólna, RPO WM na lata 2014-2020, skierowany do uczniów szkół podstawowych.
Głównym celem projektu jest podniesienie u uczniów szkół podstawowych kompetencji kluczowych, w tym obowiązkowo innowacyjności i kreatywności oraz odpowiadających im postaw i umiejętności niezbędnych na rynku pracy.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie kompetencji kluczowych poprzez organizację kół przedmiotowych dla uczniów uzdolnionych;
- wykorzystywanie w nauczaniu Technik Informacyjno-Komunikacyjnych (TIK) poprzez doposażenie pracowni przedmiotowych w sprzęt komputerowy i pomoce dydaktyczne;
- objęcie indywidualizacją nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- wyrównanie szans edukacyjnych uczniów przez realizację zajęć dydaktyczno wyrównawczych.
- Zajęcia są prowadzone w grupach ośmioosobowych, a indywidualizacja nauczania – czteroosobowych.
W ramach projektu w naszej szkole zorganizowano:
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z: matematyki – 2 grupy, przyrody – 2 grupy, j. angielskiego – 1 grupa, informatyki – 1 grupa.
- zajęcia rozwijające umiejętności – koła przedmiotowe z: matematyki – 2 grupy, przyrodnicze – 2 grupy, j. angielskiego – 2 grupy, informatyczne – 2 grupy;
- zajęcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów młodszych: logopedyczne – 2 grupy.
Łącznie zorganizowano 16 grup, z których każda zrealizuje w r. szk. 2017/2018 po 30 godzin zajęć, a w całym okresie realizacji projektu po 60 godzin zajęć.
Wsparciem w ramach projektu objęto 64 uczniów, w tym: 32 dziewcząt i 32 chłopców. Uczniowie zakwalifikowani do zajęć dydaktyczno-wyrównawczych osiągają niskie wyniki z przedmiotów powiązanych z kształceniem kompetencji kluczowych, a uczniowie objęci wsparciem w ramach kół zainteresowań osiągają średnie wyniki 4,0 lub wyższe z tych przedmiotów. Do udziału w projekcie zakwalifikowano uczniów według indywidualnych predyspozycji oraz wskazań nauczycieli przedmiotów, wychowawców i rodziców.
Uczniowie objęci indywidualizacją nauczania mają specjalne potrzeby edukacyjne, które zostały zdiagnozowane przez nauczycieli wchodzących w skład zespołów klasowych.
Programy zajęć projektowych są tworzone z wykorzystaniem różnych metod nauczania służących pobudzaniu kreatywności, innowacyjności, współdziałaniu w grupie. Znaczna część czasu poświęcona jest na zdobywanie wiedzy i kształcenie umiejętności. Zarówno na zajęciach wyrównawczych jak i rozwijających umiejętności dochodzi się do wiedzy drogą obserwacji i pomiaru, uczenia się wnioskowania, uogólniania i interpretacji obserwowanych zjawisk fizycznych oraz dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych. Podobnie jest w trakcie zajęć matematycznych, informatycznych i językowych.
Indywidualizacją nauczania oraz zajęciami profilaktyki logopedycznej objęci są uczniowie klas I-III szkoły podstawowej. Uczniowie mają możliwości przyswajania, w dostępny sposób,
podstawowych pojęć i umiejętności znajdujących zastosowanie w życiu praktycznym. Dobierane są metody pracy nawiązujące do sytuacji z życia codziennego oraz nabywanie kompetencji przydatnych w przyszłym życiu zawodowym.
W ramach projektu zaplanowano zakup doposażenia pracowni przedmiotowych w sprzęt komputerowy i pomoce dydaktyczne.